sobota, 2 maja 2009

Pierwsze dwie minuty wakacji

22.30.49
Zwolnienie hamulców.
3537 metrów do końca pasa startowego.

22.30.51
Samolot rusza.
3536 metrów do końca pasa.

22.31.31
Szybkość względem ziemi 187 km/godz.
2474 metry do końca pasa.

22.31.52
268 km/godz.
V-jeden ('point of no return', od tej chwili jest już za późno, by przerwać start i zatrzymać samolot).
1118 metrów do końca pasa.

22.31.54
273 km/godz. Drugi pilot rozpoczyna rotację (oderwanie samolotu od ziemi).
964 metry do końca pasa.

22.31.55
284 km/godz. Samolot reaguje na stery, początek rotacji.
886 metrów.

22.31.57
Przednie koła odrywają się od ziemi.
727 metrów.

22.32.03
300 km/godz.
Tylna część kadłuba uderza o pas startowy, kapitan zwiększa ciąg do maximum (TOGA).
Główne koła podwozia w kontakcie z ziemią.
229 metrów.

22.32.05
304 km/godz.
Maksymalny ciąg wszystkich czterech silników.
Główne koła podwozia w kontakcie z ziemią.
Zero metrów (koniec pasa startowego).

22.32.07
309 km/godz.
Główne koła tracą kontakt z ziemią 115 metrów za końcem pasa.
Poziomy teren trawiasty.
Tylna część kadłuba uderza w światła ostrzegawcze i antenę systemu nawigacyjnego, znajdujące się na osi pasa.

22.32.09
Początek wznoszenia - 292 metry za końcem pasa.
Teren trawiasty, łagodnie opadający poniżej poziomu pasa startowego.

22.32.46
Podwozie schowane.

22.35.45
Wysokość 1500 metrów.

22.40.18
Wysokość 2100 metrów.

22.49.35
Samolot krąży nad morzem.
Początek zrzutu nadmiaru paliwa.

23.25.11
Koniec zrzutu paliwa.

23.27.47
Dym w kabinie.

23.36.20
Pomyślne lądowanie w Melbourne.


================

Przypisy:

20 marca 2009 r.
lot rejsowy Melbourne-Dubai
Airbus 340-500
Masa startowa 362.9 tony
w tym paliwo 119.9 ton.
275 osób na pokładzie

Prowizorycznie ustalona przyczyna wypadku - błąd załogi.

Do komputera pokładowego omyłkowo wprowadzono przed startem wartość masy startowej samolotu o 100 ton niższą niż rzeczywista. Przez pierwsze 3300 m rozbiegu na 3540-metrowym pasie startowym, automatyka kontrolująca ciąg silników uważała, że samolot jest o sto ton lżejszy niż jego rzeczywista masa.

Załoga zorientowała sie w sytuacji na dwie sekundy przed końcem pasa. Kapitan ręcznie zwiększył ciąg silników. Pas startowy skończył się 200m dalej. 360 ton metalu i paliwa z 275 osobami na pokładzie wyjechało z betonu na trawę z szybkością ponad 300 km/godz. Samolot oderwał się od ziemi po 115 metrach jazdy po trawie, wyrywając po drodze lotniskowe światła i anteny.

Nikomu nic się nie stało.
Szczęśliwych podróży.


http://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2009/AAIR/aair200901310.aspx

Brak komentarzy: