wtorek, 7 września 2010

Otóż jednak sprężarka - w spoczynku w chwili katastrofy?

Ponieważ odezwały się głosy, że jako laik źle interpretuję, że to nie żaden wirnik sprężarki, tylko nieruchoma kierownica przepływu umieszczona we wlocie powietrza do silnika, uprzejmie zawiadamiam, że na kryształowo ostrym zdjęciu katalogowym rosyjskiego producenta, kierownica przepływu we wlocie powietrza do silnika D-30KU-154-II ma 26 łopatek.


Турбореактивный двигатель Д-30КУ-154 2 серии





Tak samo 26 łopatek ma kierownica we wlocie powietrza silnika Tu-154M '101' zarytego w glebę, sofotografowanego pod Smoleńskiem (zdjęcie ze strony zamach.eu)



Natomiast na zdjęciu opartego o wrak wirnika pierwszego stopnia sprężarki lewego silnika '101' wszystkich łopatek co prawda nie widać, ale widać ich co najmniej 33, co wystarczy, by te wspomniane zastrzeżenia obalić.






Tak że możemy już nawet zupełnie abstrahować od całkiem innej długości łopatek i innej proporcji średnicy piasty do ogólnego wymiaru (średnica tak wirnika jak i kierownicy przepływu, wg specyfikacji producenta - 1455 mm).

Podobno (według MAK) ten silnik pracował w chwili uderzenia w ziemię. Wirnik pierwszego stopnia sprężarki niskociśnieniowej kręci się wtedy z prędkością N1 około 2700-3200 obr/min. Jego znalezienie z większością łopatek w całości byłoby cudem. Stan łopatek jest podstawowym kryterium technicznym dla stwierdzenia, czy wirnik w momencie zderzenia z ziemią obracał się, czy też nie obracał.

Milczący w momencie uderzenia o ziemię lewy silnik?


3 komentarze:

viilo pisze...

Zupelnie na marginesie

Dziwie sie, ze komukolwiek rekomendujesz korzystanie z poczty wewnetrznej S24. PW zakladal niejaki Krawczyk, ten sam ktoremu udowodniono na blogu Freemana grzebanie w passwordach (byc moze mam kopie, ale nie mam czasu jej poszukac).
Czy myslisz, ze ten sam Krawczyk ulegl magicznej przemianie, przestal grzebac w haslach i nie zaglada do niczym przed nim nie zabezpieczonej poczty?

PS
Twoje wpisy o katastrofie smolenskiej czytam z nieslabnacą uwagą.

Unknown pisze...

Dziękuje za zaproszenie, dodałem do subskrybowanych. Wygląda na to, że jedna zagadka rozwiązana.

Mam pytanie: gdzie mogę odnaleźć dane techniczne voice recordera uzywanego w TU-154 nr 101?

Interesuje mnie maksymalny czas rejestracji.

Pozdrawiam

Stary Wiarus pisze...

Cockpit Voice Recorder - Mars-BM (Марс-БМ).
Pętla taśmy, apis ostatnich 30 minut. Calej specyfikacji poszukaj w rosyjskojęzycznej sieci.

SW